FANDOM

175px-Luffychibi.png

"Haki to moc która drzemie we wszystkich stworzeniach na świecie... Przeżycie, duch walki i ostateczność... nie różnią się niczym od zwykłych zmysłów... ta moc sprawia, że stajesz się silniejszy!"
Silvers Rayleigh do Monkey'owi D. Luffy'ego w "3D2Y"

Haki – tajemnicza siła, którą posiada każde stworzenie na świecie. Nie różni się wiele od zwykłych zmysłów. Większość ludzi jednak jej nie zauważa lub nie udaje się im jej przebudzić. Są dwa rodzaje Haki dostępne dla każdego, przebudzane przez odpowiedni trening; jest jednak trzeci typ, który posiąść mogą tylko "wybrańcy".

Opis

Haki nienazwana podczas pierwszego ukazania się tej że umiejętności przez Shanksa przeciwko miejscowemu Królowi Mórz w celu uratowania małego Luffy'ego. Termin Haki po raz pierwszy użyty i stosowany był dużo później kiedy Czarnobrody komentował nagrodę za głowę Luffy'ego na Jayi i został on wspomniany podczas wizyty Shanksa u Białobrodego.

Podstawowa definicja Haki wprowadzona była podczas Aktu Archipelagu Sabody i Aktu Amazon Lily. Koncepcja Haki wyjaśniona została przez Rayleigha na początku późniejszego treningu Luffy'ego na Wyspie Rusukaina.

Haki jest uśpioną siłą zawartą w każdej osobie, ale jest rzadko uwalnianą umiejętnością dla większości ludzi. Intensywny trening może obudzić tą zdolność tak jak i szokujące wrażenia które wpływają na uczucia człowieka na przykład Coby podczas bitwy na Marineford. Znane są tez przypadki urodzenia z tą umiejętnością takie jak Aisa i Otohime.

Rodzaje Haki

Użytkownicy

[v · e · ?]
Użytkownicy Haki
Satori Shura Gedatsu Aisa Enel
Ohm Coby Otohime (martwa) Rebecca Usopp
Helmeppo Patrick Redfield (niekanoniczny)
Monkey D. Garp Sentomaru Marguerite Boa Marigold Kuzan
Borsalino Sakazuki Marco Jozu Vista
Pekoms Trafalgar D. Water Law Smoker Tashigi Vergo (martwy)
Shuzo (niekanoniczny) Alpacacino (niekanoniczny) Zephyr (niekanoniczny, martwy) Kung-Fu Diugoń (niekanoniczny) Byrnndi World (niekanoniczny)
Sai Boo X Drake Jesus Burgess Bellamy
Pica Dracule Mihawk Kanjuro Komei (niekanoniczny) Charlotte Cracker
Dice (niekanoniczny) Rob Lucci (niekanoniczny) Charlotte Counter Charlotte Cadenza Prodi (niekanoniczny)
Jinbe Draw Charlotte Cabaletta (niekanoniczny) Charlotte Raisin
Boa Sandersonia Roronoa Zoro Vinsmoke Sanji Kin'emon Issho
Sabo (niekanoniczny)
Naguri (niekanoniczny)
Boa Hancock Chinjao Donquixote Doflamingo Charlotte Linlin Portgas D. Ace (martwy)
Wszystkie rodzaje
Silvers Rayleigh Edward Newgate (martwy) Monkey D. Luffy Shanks (niekanoniczny) Charlotte Katakuri

Ciekawostki

  • Haki podobne jest do różnych typów ki występujących w innych anime i mangach. Zamysł energii "ki" (lub "siły życiowej") pochodzi z filozofii chińskiej.
    • Co ciekawe, znak kanji używany do zapisania ki w słowie Haki jest taki sam jak znak używany do określenia ki (気). W języku chińskim znaki, którymi zapisany jest wyraz Haki, czyta się jako bah-chee.
  • Nie jest to jedynie japoński termin. Haki to też imię jednego ze skandynawskich sækonungr (tak określano potężnych piratów) z mitologii nordyckiej.
  • W anime niektóre zwierzęta uczą się używania Haki (dokładniej Haki Uzbrojenia). Zdarzyło się to dwa razy:
  • Monkey D. Luffy, Silvers Rayleigh, Edward Newgate i Charlotte Katakuri to jedyne osoby, które pokazały znajomość trzech rodzajów Haki.
    • Shanks także używa wszystkich trzech rodzajów, lecz użycie przez niego Haki Obserwacji jest niekanoniczne.