FANDOM

175px-Luffychibi.png

Dominacja – tajemnicza siła, którą posiada każde stworzenie na świecie. Nie różni się wiele od zwykłych zmysłów. Większość ludzi jednak jej nie zauważa lub nie udaje się im jej przebudzić. Są dwa rodzaje Dominacji dostępne dla każdego, przebudzane przez odpowiedni trening; jest jednak trzeci typ, który posiąść mogą tylko "wybrańcy".

Opis

Dominacja to moc która drzemie we wszystkich stworzeniach na świecie... Przeżycie, duch walki i ostateczność... nie różnią się niczym od zwykłych zmysłów... ta moc sprawia, że stajesz się silniejszy!

Silvers Rayleigh do Monkey'owi D. Luffy'ego w "3D2Y"

Dominacja nienazwana podczas pierwszego ukazania się tej że umiejętności przez Shanksa przeciwko miejscowemu Królowi Mórz w celu uratowania małego Luffy'ego. Termin Dominacja po raz pierwszy użyty i stosowany był dużo później kiedy Czarnobrody komentował nagrodę za głowę Luffy'ego na Jayi i został on wspomniany podczas wizyty Shanksa u Białobrodego.

Podstawowa definicja Dominacji wprowadzona była podczas Aktu Archipelagu Sabody i Aktu Amazon Lily. Koncepcja Dominacji wyjaśniona została przez Rayleigha na początku późniejszego treningu Luffy'ego na Rusukainie.

Dominacja jest uśpioną siłą zawartą w każdej osobie, ale jest rzadko uwalnianą umiejętnością dla większości ludzi. Intensywny trening może obudzić tą zdolność tak jak i szokujące wrażenia które wpływają na uczucia człowieka na przykład Coby podczas wojny na Marineford. Znane są tez przypadki urodzenia z tą umiejętnością takie jak Aisa i Otohime.

Rodzaje Dominacji

Użytkownicy

[v · e · ?]
Użytkownicy Dominacji
Satori Shura Gedatsu Aisa Enel
Ohm Coby Rebecca Usopp Helmeppo
Otohime (martwa) Patrick Redfield (niekanoniczny)
Monkey D. Garp Sentomaru Marguerite Boa Marigold Kuzan
Borsalino Sakazuki Marco Jozu Vista
Pekoms Smoker Tashigi Sai Boo
X Drake Jesus Burgess Bellamy Pica Dracule Mihawk
Kanjuro Charlotte Cracker Charlotte Counter Charlotte Cadenza Jinbe
Draw Charlotte Raisin Vergo (martwy) Shuuzo (niekanoniczny) Alpacacino (niekanoniczny)
Zephyr (niekanoniczny, martwy) Kung-Fu Diugoń (niekanoniczny) Byrnndi World (niekanoniczny) Koumei (niekanoniczny) Dice (niekanoniczny)
Rob Lucci (niekanoniczny) Prodi (niekanoniczny) Charlotte Cabaletta (niekanoniczny)
Boa Sandersonia Roronoa Zoro Vinsmoke Sanji Kin'emon Issho
Trafalgar D. Water Law Sabo (niekanoniczny)
Naguri
Boa Hancock Chinjao Donquixote Doflamingo Charlotte Linlin Portgas D. Ace (martwy)
Wszystkie rodzaje
Shanks Silvers Rayleigh Monkey D. Luffy Charlotte Katakuri Edward Newgate (martwy)

Ciekawostki

  • Dominacja podobna jest do różnych typów ki występujących w innych anime i mangach. Zamysł energii "ki" (lub "siły życiowej") pochodzi z filozofii chińskiej.
    • Co ciekawe, znak kanji używany do zapisania ki w słowie haki jest taki sam jak znak używany do określenia ki (気). W języku chińskim znaki, którymi zapisany jest wyraz haki, czyta się jako bah-chee.
  • Nie jest to jedynie japoński termin. Haki to też imię jednego ze skandynawskich sækonungr (tak określano potężnych piratów) z mitologii nordyckiej.
  • W anime niektóre zwierzęta uczą się używania Dominacji (dokładniej Dominacji Uzbrojenia). Zdarzyło się to dwa razy:
  • Monkey D. Luffy, Silvers Rayleigh, Edward Newgate i Charlotte Katakuri to jedyne osoby, które pokazały znajomość trzech rodzajów Dominacji.
    • Shanks także używa wszystkich trzech rodzajów, lecz użycie przez niego Dominacji Obserwacji jest niekanoniczne.